Театралізована діяльність, як засіб всебічного розвитку
дітей з вадами слуху.
Театралізована
діяльність до сьогодення не розглядалася як впливовий засіб всебічного розвитку
дітей з вадами слуху, не розроблялися методичні рекомендації та не визначалися
умови використання даного засобу.
Дитина з вадами
слуху оволодіває усним мовленням лише за спеціальних умов. Тому потрібно, щоб процес
спілкування був цікавим для дітей з вадами слуху, необхідно створити ситуацію
мотивованого використання словесного спілкування. Істотну роль в цьому відіграє
театралізована діяльність.
В процесі
театралізованих занять вирішуються такі завдання:
1.формування
мовленнєвої діяльності як засобу спілкування;
2.створення умов
для соціальної адаптації дітей з вадами слуху;
3.залучення до
художньої культури;
4.розширення
уявлень про театр;
5.розвиток
пізнавальної, рухової і емоційної сфер дітей з вадами слуху;
6.розвиток творчих
здібностей. [2, с.58]
Накопичення
театральних вражень, розвиток здатності сприймати і оцінювати, те що було
показане на сцені під час відвідування театру, сприяє розвитку мотивації. Для
закріплення в емоційній пам’яті, уяві, пізнанні дітей конкретних образів і
думок, які були викликані виставою, використовуються різні творчі роботи,
зокрема малюнки та аплікації.
Специфіка
театрального гуртка полягає в тому, що тут відсутні завчасно визначені правила
та вимоги. Його метою є не лише сценічна презентація, а й, насамперед, гра і
забава. Працюючи з дітьми з вадами слуху
сурдопедагог проводить заняття так, щоб воно асоціювалося у них з
розвагою, а не з тяжкою працею. Під час такої гри діти можуть опановувати або
вдосконалювати свою театральну майстерність. Таке навчання має цікаву форму гри
і не полягає в обтяжливому заучуванні рухів чи текстів.
Театралізовані
заняття дають можливість втілити і реалізувати дидактичну мету. Ознайомивши
дітей з широкою гамою літературних творів, сурдопедагог працює над правильною
вимовою, вдосконалює дикцію. Під час цих занять є багато можливостей для
впровадження нового, і застосування раніше опанованого мовленнєвого матеріалу.
На заняттях дітей вчать сприймати та розуміти звернене мовлення та правильно
будувати власні висловлювання, спонукають їх до вивчення коротких уривків тексту напам’ять. Це один із результативних
способів розвитку мовлення та вдосконалення пам’яті.
Під час
театралізованої діяльності, за невимушених обставин, сурдопедагог має
можливість ближче пізнати дітей, їх особливості, можливості та бажання. Таким
чином розкриваються таланти, оцінюються фізичні можливості дітей, їх емоційна
поведінка.
Дитячий театральний
гурток дає дітям можливість реалізовувати себе як особистість, імпровізувати, втілювати
свої задуми. Їх починання схвалюються і не підлягають критиці чи оцінці. Це
дуже важливий момент для дітей такої категорії.
Театралізована
діяльність мотивує глухих і слабочуючих дітей до здійснення нових відкриттів,
дає можливість відчути власну гідність, надає сенс власній активності.
Використання
театралізованих ігор у дітей з вадами слуху передбачає наявність наступних
умов:
- створення відповідного предметно-ігрового
середовища;
- насичення театралізованої діяльності емоційно-експресивними,
предметно-дієвими засобами взаємодії;
- взаємозв’язок навчання навичок театралізованої
діяльності з розвитком мовлення, зі збагаченням словника лексикою, яка показує
емоції і стан людини, з використанням її в рамках комунікативних ситуацій;
- спільна участь
в підготовці і проведенні ігор дітей і дорослих;
- реалізація поставлених задач сурдопедагогом
групи спільно з психологом і музичним керівником в усіх видах дитячої
діяльності.
В роботі з
дошкільниками можна використовувати різні види театралізованих ігор:
- ляльковий театр;
- драматичні ігри;
- ігри-вистави. [1, с. 70]
Власна театральна
діяльність цікава, найбільш близька і доступна дитині, адже в її основі лежить
гра.
Отже, театралізована
діяльність посідає значуще місце у формуванні та розвитку мовлення дітей з
вадами слуху, відкриває і розвиває музично-пластичні здібності, діти вчаться
творчій активності. Дитячий театральний гурток допомагає глухим і слабочуючим
дітям пізнати свої можливості та здібності, перемогти нудьгу і песимізм, знайти
друзів, а також відкрити взаємозв’язок між почуттями, мовленням, жестами,
мімікою. Дитяча театральна діяльність є цікавою і результативною сходинкою для
всебічного розвитку дітей з вадами слуху.
Список
використаної літератури:
1.Заболтина В.М. Театрализованые игры:
средство эмоционально-нравственного
воспитания детей с нарушениями слуха // Дошкольное воспитание. – 2007. - № 7.
– с.70-74.
2.Юдаева И. В.
Театрализованная деятельность как средство развития устной речи детей с
нарушениями слуха //
Дефектология – 2010. - №1. – с. 58-61.
Немає коментарів:
Дописати коментар